Kundaliniyoga – varje del är viktig

Kundaliniyoga går att beskriva på många olika sätt. Vill du veta vad som är viktigt i varje del, från intoning till uttoning?

1. Tona in.
Gnugga handflatorna mot varandra och lägg tummarna in mot mitten av bröstkorgen. Upprepa mantrat Ong Namo Guru Dev Namo 3 gånger.
Genom att tona in hjälper du din kropp och ditt sinne att bli redo för din yogastund. Det signalerar att nu ska jag vara här och nu, släppa mina prestationskrav, göra övningarna utifrån min kapacitet idag, just nu. Kom också ihåg att vara närvarande i själva intoningen: lyssna på din röst, känn dina handflator mot varandra, tummarna mot bröstkoren, och känn vibrationerna.

2. Utför kroppsställningar.
Gör eventuella uppmjukande övningar och sedan yogapasset (kriyan). Följ yogapasset som det är beskrivet. Du kan alltid korta ner tiderna, men förläng dem inte.
Du ökar din kroppsmedvetenhet genom att använd din kropp, din andning och ditt sinne medvetet. Känn in de övningar du gör, känn hur de påverkar dig, känn om du ökar eller sänker din energinivå, känn om du blir varm eller kall eller bibehåller din temperatur. Kom ihåg pauserna mellan övningarna så att varje övnings effekt hinner landa i dig. Med ökad kroppsmedvetenhet blir vi bättre på att ta hand om oss själva och känna in vad vi behöver. Kriyan bidrar också till att stilla sinnet, vilket underlättar för meditationen.

3. Slappna av.
Slappna gärna av på rygg i 5-15 minuter.
Det är här det händer. Effekten av hela yogapasset landar i din kropp. Energierna balanseras. Du får vara stilla ett tag och bara vara. Du kan se på vilan som att kroppen behöver reflektera på de övningar den gjort. Precis som att vissa diskussioner kräver reflektion för att låta olika argument sjunka in och utifrån det bilda oss en större bild av vad som sagts.

4. Meditera.
Meditera: andningsmeditation, mantrameditation eller någon kombination.
Det är här magin uppstår. Här tränar du aktivt ditt sinne, stärker din koncentration, accepterar nuet för vad det är. Du tränar upp din medkänsla gentemot dig själv och andra. Det är här du kan känna leendet på dina läppar. Det är här du hör ditt hjärta slå, landar i dig själv, känner enheten, expanderar, expanderar, expanderar…

5. Tona ut.
Gnugga handflatorna mot varandra och lägg tummarna in mot mitten av bröstkorgen. Upprepa mantrat Sat Nam 3 gånger.
Tillåt dig att landa i uttoningen. Ta den tid du behöver för att göra dig redo för världen utanför yogamattan. Ta med din yogakänsla ut i vardagen.

 

->Sugen på att gå och yoga direkt? Kolla in yogapass och meditationer här: yogapass (kriyas)meditationer.
Aldrig yogat? Kom gärna och prova på – jag har flera kurser i Mölndals kommun (just nu i Mölndal och Lindome): yogakurser.

Lycka till!
Sat Nam,
/Anna