Hur kommer jag då lättast igång med att göra yoga? Vilket pass ska jag välja, vilken meditation? Spelar det någon roll vilket pass jag kombinerar med vilken meditationen?

Generellt så är svaret nej, det spelar ingen roll hur du kombinerar och det bästa är att börja kort. Välj ett pass och en meditation som du gillar, som du faktiskt kommer att göra. Leta upp ett yogapass med en eller några få övningar; något som kanske tar 15 minuter, som längst. Ta din favoritmeditation och börja med 3-11 minuter. Med intoning, pass, vila, meditation och uttoning så har du att göra i 20-30 minuter och det kan vara en tillräcklig utmaning för att sätta en ny vana. Kolla gärna in Pass för inspiration.

Just nu gör jag meditationen One-Minute Breath 31 minuter varje dag. Kortfattat, så går den ut på att andas in under 20 sekunder, hålla andan inne under 20 sekunder och andas ut under 20 sekunder. Där märker jag att vissa pass förbereder mig bättre på denna meditation än andra pass. Mitt i meditationen en dag, så observerade jag att jag helt plötsligt blev mycket mer avspänd och då kunde jag direkt gå djupare in i meditationen. Efter detta så började jag fundera hur jag skulle kunna hjälpa den avspänningen på traven; jag ville börja meditationen där, inte komma dit halvvägs in. Svaret hittade jag i ett av mina favoritpass, Pranayama Series. Det är ett längre pass än det jag gjorde innan, men det ger mer.

För att sammanfatta vad jag menar med detta:

  1. Börja med ett kort pass och en kort meditation, som du faktiskt gör.
  2. Observera effekten.
  3. Om du vill, justera det du gör, annars fortsätt.

De allra flesta kombinationer av yogapass och meditationer funkar bra. Om du inte gillar kombinationen, justera. Lita på din egen intuition och känsla.

Lycka till!