Ibland känner jag mig stel i rygg och nacke. Lite då och då använder jag liniment – som lösning. Fast jag tror egentligen inte på att det är lösningen, jag tror inte att det löser problemet. Jag tror att en del i lösningen är att stärka och mjuka upp muskler, och att öka blodcirkulationen. Ytterligare en del är avspänning i musklerna. Linimentet kan också få vara med, som en del i något större.

En dag, när jag satte mig ner på min yogamatta för mitt morgonpass, var jag väldigt stel i rygg och nacke. Jag hade ingen lust att gå och hämta linimentet. Jag hade heller ingen tid att passa. Då tog jag mig tid att göra några uppmjukningsövningar. Efter bara några minuter och 4 övningar så kändes det mycket bättre! Då kände jag verkligen att jag gör en långsiktig investering i mig själv – genom att göra övningarna.

Dessa övningar vill jag gärna dela med mig av – de tar bara 5 minuter att göra! Du kan sitta på golvet eller på en stol. De går till och med att göras stående (ryggflex görs då med händerna på låren)!

https://www.youtube.com/watch?v=XbFtlAQ89QM&feature=youtu.be

Några anledningar till varför det är bättre att göra en förändring aktivt (övningarna) än passivt (linimentet):

  • Mjukar upp kroppen
  • Använder kroppen och dess muskler
  • Skapar nya positiva vanor
  • Tränar avspänning samtidigt som aktivitet
  • Eftersom alla dessa övningar ska göras med specifik andning och medveten närvaro, så bidrar de dessutom till bra syresättning och att lära sig lyssna på kroppens signaler

Lycka till!
/Anna