Det här med att göra saker för sig själv ibland!!

Jag älskar att baka och att fika, men jag äter inte processat socker och inte heller gluten. Därför improviserar jag ihop en del recept, som jag bland annat gjort och fått fram denna goda smulpaj. Helt utan gluten och processat socker. Självklart är det socker i dadlarna.

Ingredienser

110 gram smält smör
1,5 dl dadlar – helst torkade urkärnade (det blir godare än med färska)
0,5 dl riven kokos
4 dl havregryn
0,5 dl glutenfritt mjöl

Så här gör du

  1. Sätt ugnen på 200 grader Celcius.
  2. Smält smöret.
  3. Lägg dadlarna i en bakskål, häll på smöret och mixa ihop med stavmixer.
  4. Använd gaffel för att blanda i resten av ingredienserna. Börja med kokos.
  5. Blanda i glutenfritt mjöl.
  6. Börja med 3 dl havregryn och blanda ner, du behöver inte blanda så jättenoga. Om du behöver mer havregryn för att det ska smula sig, häll i den sista dl.
  7. I pajformen, lägg i frysta bär (ex hallon/blåbär) eller skiva ner äppelskivor. Ibland strör jag kanel över äppelskivorna.
  8. Smula pajdegen över bären/frukten.
  9. Ställ in pajen i mitten av ugnen.
  10. Låt stå inne i 15-30 min! Jag kollar ALLTID efter 15 minuter för den här pajen blir så lätt bränd efter det. Så om jag bedömer färgen som bra, men pajen som oklar efter 15 minuter, så ställer jag in en plåt precis ovanför kakan (det går också att använda aluminiumfolie att täcka med).
  11. Ta ut och servera som den är eller ihop med grädde om du vill. Jag använder fortfarande mest vanlig vispgrädde, för de havre/sojabaserade jag har sett i affären innehåller tyvärr socker!!

Lycka till och hoppas den blir god hos dig med!!

Tips! Om du får smuldeg över – gör kakor! De blir supergoda!!

___________________________________________

Yoga Online, jan 2019